вторник, 25 октября 2011 г.

відомі українські хореографи

Авраменко Василь Кирилович


Avramenko.jpg





Василь Кирилович Авраменко (* 22 березня 1895, Стеблів — † 6 травня 1981, Нью-Йорк) — український балетмейстер, хореограф, актор, режисер, педагог. Був одним з тих, хто перетворив народні танці у форму професійного мисцецтва. Його називають в українській діаспорі «батьком українського танцю».

З біографії

Народився 22 березня 1895 року у селі Стеблеві (тепер Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області). У 1918 році — закінчив драматичну школу в Києві.
Із театром М. Садовського навесні 1919 року виступав у Тернополі та інших містах краю. Учасник визвольних змагань 1917—1921 років. Від 1921 року жив у Галичині. В 19221923 роках вів танцювальні гуртки в Кременці, Луцьку, Дубно. 8 вересня 1924 виступав у Тернополі.
1926 pоку емігрував до Канади, де викладав український танок (спершу в Канаді, потім — у США). Організував при Товаристві «Просвіта» школу народного українського танку. Мандрував, навчаючи танцю, по Сполучених Штатах, Аргентині, Бразилії та Австралії.
1929 року — заснував школу українського танцю в Нью-Йорку та танцювальні колективи в США і Канаді. Виступав на сценах США та Канади разом із хором О. Кошиця. Гастролював у Бразилії, Аргентині, Австралії, Ізраїлі.
В 19301936 роках створив близько 50 танцювальних груп по всій Америці, давши поштовх плідній і довгій традиції народного танцю в діаспорі. Його танцювальні гуртки і групи надавали можливість самовияву і самоствердження молодим американським українцям. Крім досконало схореографованих гопаків, козачків та арканів, він ставив ідеологізовані «живі картини».
Також Авраменко створив декілька українських фільмів.
Помер 6 травня 1981, у Нью-Йорку, США. Відповідно до заповіту його тлін 4 травня 1993 року перевезено до Стеблева, поховано на місцевому кладовищі.

Фільмографія

  • Наталка-Полтавка (1937), автор сценарію, режисер
  • Запорожець за Дунаєм (Cossacks in Exile, 1939), автор сценарію, продюсер.
  • Трагедія Карпато-України (The Tragedy of Carpatho-Ukraine, 1940), режисер, продюсер

Праці

Ав­тор підручника «Українські національні танці, му­зика і стрій» (1946).

Вантух Мирослав Михайлович


Вантух Мирослав Михайлович
Народився 18 січня 1939
с. Великосілки,
Кам'янко-Струмилівський повіт,
Тернопільське воєводство,
Друга Річ Посполита
Громадянство СРСР СРСР Україна Україна
Нагороди
Герой України
Національна премія України імені Тараса Шевченка — 1993
Орден Князя Ярослава Мудрого V ступеня
Орден «За заслуги» І ступеня
Орден «За заслуги» ІІ ступеня
Почесна відзнака Президента України
Орден Дружби народів
Миросла́в Миха́йлович Ва́нтух (*18 січня 1939, с. Великосілки, Кам'янко-Струмилівський повіт, Тернопільське воєводство, Друга Річ Посполита (зараз — Кам'янка-Бузький р-н, Львівська обл.) — український хореограф, генеральний директор — художній керівник Національного заслуженого академічного ансамблю танцю України ім. П.Вірського, директор хореографічної школи при НЗААТУ ім. П.Вірського; голова Всеукраїнської хореографічної спілки; президент Міжнародного фестивалю-конкурсу дитячих колективів народного танцю, член-засновник Академії мистецтв України (грудень 1996 р.), народний артист України (1977), професор (1997), Герой України (2004).

 Сім'я

Українець. Батько - Михайло Костянтинович (19101946), мати — Марія Михайлівна (19131957), дружина — Валентина Володимирівна (1945 р.н.) — народна артистка України, хореограф, худодний керівник хореографічної школи при НЗААТУ ім. П.Вірського, дочка Галина (1974 р.н.) — заслужений артист України, солістка балету НЗААТУ ім. П.Вірського, син Мирослав (1979 р.н.) — філолог.

Освіта

Львівське культосвітнє училище, відділ культосвітроботи (1956-1958); Академія суспільних наук (м. Москва, 19721977).
Володіє польською мовою.

Біографія

Квітень-жовтень 1958 — лаборант кабінету культмасової роботи, Львівський культосвітній технікум.
Жовтень 1958 - грудень 1961 — служба в армії
Січень 1962 - лютий 1980 — баяніст, репетитор, керівник танцювального колективу, художній керівник — головний балетмайстер, Заслужений ансамбль танцю України «Юність» при Львівському палаці культури ім. Ю.Гагаріна.
З лютого 1980 — художній керівник Ансамблю танцю України ім. П.Вірського.
Член президії Комітету з Державних премій України ім. Т.Шевченка (вересень 1996 - вересень 1999); член Комітету Національних премій України ім. Т.Шевченка (вересень 1999 - жовтень 2001).
Вів семінари з хореографічної майстерності у США і Канаді.

Відзнаки

Постановки

  • 1983 - «Карпати»
  • 1986 - «В мирі та злагоді»
  • 1986 - «Український чоловічий танець з бубонами»
  • 1994 - «Літа молодії»
  • 1994 - «Російська сюїта»
  • 1995 - «Українське вітання»
  • 1998 - «Гуцульський танець»
  • 1999 - «Україно моя»
Танці в операх «Катерина» М.Аркаса, «Назар Стодоля» К.Данькевича, «Запорожець за Дунаєм» С.Гулака-Артемовського (у Львівському театрі опери та балету).

Верховинець Василь Миколайович


Верховинець у ролі Левка у виставі «Майська ніч»

Копія листівки "Видатні митці України", 20-ті роки.

Портрет 1936р.
Верхови́нець Васи́ль Микола́йович (справжнє прізвище Костів; *5 січня 1880, Старий Мізунь — †11 квітня 1938) — український композитор, диригент і хореограф, перший теоретик українського народного танцю. Василь Верховинець, автор багатьох музикознавчих праць, етнограф,викладач хорових дисциплін, теорії музики та гармонії, хоровий диригент, співак, хормейстер і хореограф, музичний і громадський діяч. «… він був не тільки високообдарованою людиною, — говорив М. Т. Рильський,- але й людиною неабиякої освіченості та широких культурних інтересів».

Біографія

Народився в с. Мізунь (нині Старий Мізунь Долинського району Івано-Франківської області) 5 січня 1880 р. в родині селянина-бідняка.
У 12 років успішно закінчив сільську школу і поїхав вчитися у бурсу при Ставропігійському інституті (Львів), де готували слухачів для духовної та учительської семінарій.
1899 року Василь Миколайович закінчує учительську семінарію в Самборі з дипломом «Городського народного вчителя» і починає педагогічну діяльність на посаді викладача співів у народних школах села Бережниці, а згодом в Угринові Калуського повіту.
Він виявляє себе як неабиякий хормейстер і актор. Перейшовши до «Русько-народного театру» виступає на сцені з провідними партіями в музичних постановках. Василь Миколайович мав непоганий, поставлений голос — лірично-драматичний тенор.
У 1906 році Микола Карпович Садовський організовує театр і запрошує для роботи у ньому як визначних майстрів старшого покоління, так і аматорів, серед яких був і В. М. Верховинець, якому доводиться переїхати з Галичини до Києва. 1907 р. до трупи Садовського серед інших акторів було запрошено Є. Долю — майбутню дружину Верховинця, прекрасну актрису, що виконувала ролі травестів.
У театрі Садовського Верховинець працює над створенням сценічних образів. Киян чарували його тенор і майстерна гра в ролях Петра («Наталка Полтавка» М. Лисенка), Андрія («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Левка («Майська ніч» М. Лисенка), Йонтека («Галька» Монюшка), Вашека («Продана наречена» Б. Сметани), Андрія («Катерина» М. Аркаса).
Згодом переходить на хормейстерську та диригентську роботу. Одночасно успішно закінчує теоретичний клас школи М. В. Лисенка під керівництвом професора Г. М. Любомирського. Певний час він працює разом із відомим хормейстером-диригентом О. А. Кошицем. Ним була написана велика кількість хорів, революційних маршів та романсів на слова Л. Українки, І. Франка, О. Олеся, М. Рильського, П. Тичини та інших українських поетів.
Великі досягнення Верховинця у справі хореографії. 23 листопада 1910 року у театрі Садовського відбулася прем'єра комічної опери Лисенка «Енеїда». Особливо цікавими були веснянки карфагенянок і гопак на Олімпі у постановці Верховинця. Цікавим був танець молоді біля корчми, поставлений ним же для драми І. Франка «Украдене щастя» (прем'єра 7 березня 1912 р.). Винахідливо скомпоновані і поставлені Василем Миколайович обрядові «хори веснянок» в п'єсі «Маруся Богуславка» мали винятковий успіх у глядачів.
Навесні 1915 року Верховинець виходить із трупи Садовського і переходить до театру під керівництвом І. О. Мар'яненка. В цьому колективі був хормейстером-диригентом і хореографом.
Користуючись змогою бувати у різних куточках України завдяки гастролям театру, Верховинець глибоко вивчає побут і творчість українського народу. Він багато часу досліджував українські народні танці, проводив етнографічні дослідження, записував традиційні танці та танцювальні кроки в українських селах, ним записані танці «Роман» і «Гопак», «Василиха», «Шевчик», «Рибка». Також Василь Миколайович записав українське весілля. Книга «Українське весілля» у 1912 р. стала його першою науковою працею. Друга праця «Українські танці» (1913 р.) стала результатом наполегливих пошуків у царині народних танців.
На той час становище в галузі хореографії залишало бажати кращого. В. М. Верховинець говорить: «Українського балету ще не було і нема, він ще в народі як матеріал. Те, що ми до цього часу бачили на сценах, на забавах та вечірках,- це тільки слабка або погана імітація, а здебільшого еквілібристика в українській одежі під неможливо швидкий темп українського козачка».
З метою створення міцної теоретичної бази для дальшого розвитку національної хореографії Верховинець пише книгу «Теорія українського народного танцю» (1919). Це було перше в Україні ґрунтовне дослідження характеру і принципу побудови української народної хореографії, дослідження, яке мало на меті створення на народній основі національного фахового балету. «Теорія українського народного танцю» витримала 5 перевидань. У 1923 р. публікується ще одна праця В. М. Верховинця — збірка дитячих ігор з піснями «Весняночка», в якій викладається методологія роботи з дітьми.
У 1919 — 1920 роках Василь Верховинець викладав у Музично-драматичному інституті ім. М. В. Лисенка. У 1920—1932 рр. — керував кафедрою мистецтвознавства Полтавського інституту народної освіти, хоровою студією ім. Стеценка при Музичному товаристві ім. Леонтовича (Київ), 1927—1928 рр. — був керівником хору Харківського драматичного театру.
1930 року Харківський оперний театр здійснив постановку першого українського балетного спектаклю «Пан Каньовський» (муз. М. Вериківського та Ю. Ткаченка). В. М. Верховинець був запрошений як співпостановник цього спектаклю. У цьому ж році Василь Миколайович у Полтаві створює «Жінхоранс» — жіночий колектив театралізованого співу. Ансамбль подавав пісню, супроводжуючи її ритмічними рухами, що відтворюють певний образ, підказаний змістом твору. Це був новий оригінальний жанр театралізованої пісні, який базувався на традиції українських пісень-діалогів, ігрових пісень, танців.
П. П. Вірський писав: «Здобутки створеного ним вокально-хореографічного ансамблю „Жінхоранс“ — це наша класика, це яскрава сторінка в історії української хореографії. Кращі традиції „Жінхорансу“ свято шанують усі танцювальні колективи України, в цих традиціях, зокрема, виховується і Державний заслужений ансамбль танцю Української РСР».
У 1933—1934 рр. на Одеській кіностудії Іван Петрович Кавалерідзе працював над картиною «Коліївщина», сюди було запрошено і Василя Миколайовича Верховинця, який керував хором, що знімався у цьому кінофільмі. Одночасно він також брав участь у зйомках фільму і як актор.
У 1927 і 1932 рр. його двічі заарештовували у Полтаві по звинуваченню у приналежності до СВУ, але за відсутністю доказів він був звільнений. 23 грудня 1937 року його знову заарештували. Верховинець звинувачувався у злочинах, як активний учасник контрреволюційної націоналістичної організації. Після нещадних багаточасових допитів Верховинець визнає себе винним і стверджує, що у 1919 р. в Полтаві брав безпосередню участь в організації повстанського виступу проти Радянської влади. Слідчі не зупинялися ні перед чим, щоб довести неіснуючу вину допитуваного. Наголошувалось на тому, що Верховинець займався активною боротьбою проти Радянської влади протягом 20 років її існування. Василя Верховинця звинувачували у шпигунській діяльності на користь Польщі, у тому, що він нібито протягом 1928—1930 рр. відновив повстанську організацію у Полтаві і одночасно встановив зв'язок з активістами націоналістичної організації в Харкові.
У 1938 році був арештований. Виїзна сесія Військової колегії Верховного Суду СРСР 10 квітня 1938 р. в місті Києві приговорила В. М. Верховинця до розстрілу. Вирок приведений у виконання у Києві 11 квітня 1938 р.
Лише через 19 років, 7 липня 1957 р. Спілка композиторів України звернулася до військового прокурора з проханням реабілітації композитора. 25 квітня 1958 р. Василь Верховинець був реабілітований Верховним судом СРСР.

Спадщина

  • для хору — «Заграй, кобзарю» (сл. Х.Рябоконя), «Ой зацвіла папороть» (сл. В.Чумака), «Лісові дзвіночки» (сл. П. Тичини), «Грими, грими, могутня пісне!» (сл. Д. Загула), «Більше надії, брати!» (слова В. Чумака) та ін.,
  • солоспіви і дуети на слова Лесі Українки, І. Франка, О. Олеся, М. Рильського, П. Тичини та ін.,
  • дитячі пісні;
  • музика до народних танців і театральних вистав;
  • обробки революційних пісень;
  • запис понад 400 українських народних пісень і танців.
Книги
  • «Українське весілля» (1912);
  • «Теорія українського народного танцю» (К., 1919, 4-е вид. 1991) — перше в українській хореографії дослідження;
  • збірник для дітей «Весняночка» (X., 1923, 5-е вид. 1990).

1 комментарий:

  1. У вас не той Авраменко на фото - це Олександр Авраменко, сучасний мовознавець та викладач. Зараз живе і плідно працює!

    ОтветитьУдалить